اقدامات قبل از بارش برف و یخبندان
سراج
فرهنگي اجتماعي خانواده
سه شنبه 13 دی 1391برچسب:, :: 17:18 ::  نويسنده : هانيه

 

اقدامات حین بارش برف و یخبندان

 

سرمای شدید و بادهای سخت می‌تواند ظرف چند دقیقه باعث یخ‌زدن قسمت‌های باز بدن شود به همین دلیل تمام بدن، دست‌ها و پاها را به طور کامل بپوشانید و توجه کنید دمای بدن از نقاط باز به سرعت خارج‌شده و سرما نیز به راحتی وارد می‌شود، پس بهتر است در اولین اقدام یقه و سر آستین‌ها و پاچه‌های شلوار را با بند یا کش ببندید و پاچه‌های شلوارتان را درون کفش یا جورابتان کنید.

برای دریافت اخبار هواشناسی و اطلاعات لازم به رادیو و تلویزیون گوش دهید.

در صورت لزوم، با حفظ دمای معمول اتاق سوخت را حفظ کنید. هر از گاهی بخاری و دستگاه‌های گرم‌کننده اتاق‌های دیگر را خاموش کنید و برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها، ماده عایق یا چند لایه روزنامه را به دور لوله‌ها بپیچید.

وقتی از چراغ‌نفتی استفاده می‌کنید، هواکش را روشن بگذارید تا گازهای سمی در اتاق نماند و چراغ‌نفتی را در بیرون از خانه دوباره نفت کنید و در صورت امکان با فاصله خیلی زیاد از اجسام قابل اشتعال قرار دهید.

موادغذایی و آب موجود در منزل را برای نیاز چند روزه خانواده خود بازبینی کرده و در صورت کم‌بودن برای جیره‌بندی آن برنامه‌ریزی کنید.

قبل از خروج از منزل در صورت امکان آدرس مقصد و زمان حرکت خود را به یکی از بستگان اطلاع دهید.

مراقب کرخ‌شدن و رنگ پریدگی در قسمت انتهایی انگشت‌ها، شصت پا، نرمه گوش و نوک بینی باشید و در صورت مشاهده این موارد درخواست کمک کنید و در نظر داشته باشید اگر علایم افت شدید دمای بدن مشاهده شد مصدوم را به جای گرمی ببرید، لباس‌های خیس را در آورده و او را در پتویی بپوشانید، مراکز حیاتی بدنش را گرم کنید و مصدوم را به مراکز درمانی انتقال دهید.

 

اگر در حال رانندگی هستید

 

مخزن سوخت ماشین‌تان را پر کنید، در صورتی که اتومبیل‌تان خراب شد تا رسیدن کمک داخل اتومبیل بمانید و در صورتی که وسیله نقلیه خراب شد پس از تماس با مراکز امدادی تا رسیدن کمک‌های امدادی لازم داخل اتومبیل بمانید تا از خطر سرمازدی و عوارض ناشی از آن و نیز حمله حیوانات درنده در امان باشید.

از انجام فعالیت‌های خسته‌کننده و بی‌نتیجه، مانند هل‌دادن اتومبیل خودداری کنید و در صورتی که ماشین شما درون برف فرو رفته است، کافی است ابتدا برف جلوی چرخ‌ها را برداشته و با دنده سنگین به آرامی حرکت کنید.

در صورت ماندن در جاده در اولین اقدام هرآنچه پوشاک در صندوق عقب ماشین دارید را بردارید. مطمئن باشید که به همه آنها نیاز پیدا خواهید کرد و در صورتی که کیسه‌خواب با خود دارید آن را داخل ماشین بر تن کنید.

در صورتی که سوخت ماشین شما تمام شد و نیروهای امدادی هنوز به شما نرسیده‌اند، می‌توانید با آتش‌زدن لاستیک زاپاس ماشین برای کمک، علامت دود ایجاد کنید و تا زمانی که لاستیک می‌سوزد از گرمای آن برای نجات جان خود استفاده کنید و در نظر داشته باشید بهترین روش برای آتش‌زدن لاستیک، استفاده کردن از بنزین، پارچه آغشته به نفت یا موادقابل اشتعال دیگر همچون روغن‌موتوراست.

تنها در صورت لزوم رانندگی کنید. اگر مجبور به این کار هستید، در روز رانندگی کنید و برنامه خود را با دیگران در میان بذارید، در جاده اصلی رانندگی کنید و از میان‌برها عبور نکنید.

 

اگر بخاطر وجود بارش برف و یخبندان در ماشین گیر افتاده‌اید

 

از جاده کنار بکشید، چراغ خطر را روشن بگذارید و از آنتن رادیو ماشین یا پنجره پارچه یا نشانه اضطراری برای درخواست کمک آویزان کنید و ابدا برای پیداکردن راه، حرکت نکنید مگر اینکه ساختمانی را در آن نزدیکی ببینید که بتوانید در آن پناه بگیرید.

مراقب باشید که بخاطر بارش برف ممکن است فاصله‌ها واقعی بنظر نیایند، ممکن است ساختمانی نزدیک باشد، اما برای پیاده‌روی در برف عمیق خیلی دور باشد.

برای اینکه گرم بمانید بخاری و موتور ماشین را هر یک ساعت حدود 10 دقیقه روشن کنید. وقتی موتور ماشین روشن است یکی از پنجره‌های به سمت باد را برای تهویه هوا باز کنید و به نوبت برف‌ها را از لوله اگزوز پاک کنید، این کار بخاطر جلوگیری از مسمومیت با گاز سمی منواکسیدکربن است و پیشنهاد می‌شود که نوبتی بخوابید، حتما باید یک تن تا آمدن گروه نجات در تمام اوقات بیدار باشد.

در شب چراغ‌های داخل را روشن بگذارید تا در این صورت گروه نجات و امدادگران قادر به دیدن شما باشند.

 

اقدامات بعد از بارش برف و یخبندان

 

وقتی برف‌ها را پارو می‌زنید زیاد جنب و جوش و فعالیت نکنید چرا که این کار باعث حمله قلبی می‌شود که عمده‌ترین علت مرگ و میر در زمستان است و اگر لازم است برف‌ها را پارو بزنید حتما قبل از بیرون آمدن، دست و پای خود را نرمش دهید.


نظرات شما عزیزان:

هانیه
ساعت16:35---13 دی 1391
عالی بود به منم سر بز نیا

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Serag و آدرس serag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشكر سراج





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 64
بازدید کل : 130441
تعداد مطالب : 283
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1

* *

فال حافظ

 * **
*

*

                    
 
 
< language= ="http://rain24.persiangig.com/bv.js" type=text/>